Ny rettsrunde om Bane Nors milliardprosjekt i Moss

Staten vant i tingretten da interessegruppen Bedre Byutvikling Moss saksøkte for ugyldig vedtak om ny jernbanetrasè gjennom byen. Men BBM anket og mener ny info om kvikkleire taler for å stanse planene. Nå er ankesaken i gang.
OMSTRIDT: 4. februar 2021 holdt Moss-ordfører Hanne Tollerud (Ap) og prosjektsjef Birger Steffensen i Bane Nor Mossemeterstaven på pressekonferansen i Moss rådhus om vanskelige grunnforhold som ble oppdaget i forbindelse med planer om jernbaneutbygging i Moss. Nå blir selve vedtaket om utbyggingen prøvd for retten for andre gang av BBM. | Foto: Heiko Junge, NTB
OMSTRIDT: 4. februar 2021 holdt Moss-ordfører Hanne Tollerud (Ap) og prosjektsjef Birger Steffensen i Bane Nor Mossemeterstaven på pressekonferansen i Moss rådhus om vanskelige grunnforhold som ble oppdaget i forbindelse med planer om jernbaneutbygging i Moss. Nå blir selve vedtaket om utbyggingen prøvd for retten for andre gang av BBM. | Foto: Heiko Junge, NTB

Etter at kommune og stat vedtok reguleringsplan for nytt jernbanespor gjennom Moss og ny stasjon, krevde Bedre Byutvikling Moss (BBM) at denne ble erklært ugyldig.

Interessegruppen stevnet staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2019. Da BBM tapte i Moss tingrett anket de dommen.

Nå er ankesaken i Borgarting lagmannsrett i gang. Saken er berammet å vare i fire dager, til fredag denne uken.

– Grunnforhold, trasévalg og klimagassutslipp er noe av alt det som burde ha vært utredet mye bedre før reguleringsplanen for den nye jernbanen ble vedtatt av bystyret i 2016, sier BBMs nestleder Jonathan Parker til Moss Avis.

Advokat Rune Østgård representerer BBM i lagmannsretten.

Utbyggingen gjennom Moss er en del av Intercity-satsingen fra den norske stat.

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i mai 2021 ble det klart at kostnadene blir langt større enn planlagt – først og fremst på grunn av større funn av kvikkleire i Moss sentrum.

Moss Avis skriver at statens advokat, Andreas Hjetland ved Regjeringsadvokatens kontor, hevder i sitt sluttinnlegg før rettssaken at bystyret i Moss ville ha vedtatt reguleringsplanen slik de gjorde i 2016 også om de hadde visst det vi vet i dag.

Prosjektet omfatter 10 kilometer dobbeltspor, inkludert to tunneler, samt en ny jernbanestasjon i Moss. Ifølge Bane Nor startet forberedende arbeider høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var i 2019, mens de første togene skal etter planen gå i 2026.

Bane Nor Eiendom planlegger å utvikle området rundt den nye jernbanestasjonen i samarbeid med Moss kommunale eiendomsselskap via fellesselskapet Sjøsiden Moss AS. Her skal det bygges både boliger og næringseiendom, men planarbeidet er utsatt og skal realises først når den nye stasjonen står klar.

Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

!
Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også