Carl Geving om praksis i DNB Eiendom: – Kan vi egentlig bli så overrasket når det får stygge utslag?
– Når dette settes i system, og du både instruerer, pusher, måler og kompenserer ansatte som formidler flest mulig kunder, kan vi egentlig bli så overrasket når det får stygge utslag, sier Carl Geving til Dagens Næringsliv.
Kommentaren kommer i en artikkel i Dagens Næringsliv som omtaler instruksjonen eiendomsmeglere i DNB Eiendom skal ha fått for å lede potensielle lånekunder til DNB.
Ifølge avisen måles og premieres meglerne på hvor mange lånekunder de klarer å formidle til morselskapet. I tillegg skal meglerne ha undertegnet på at de er «ansvarlige for å formidle flest mulig boliglån og plassering av overskuddslikviditet».
Geving ber bankene om å «forstå sin egen rolle».
– At dette ikke skjer av seg selv, men er utslag av et system ledelsen i bankene selv har laget i jakten på kundestrøm. Og hvis ikke bankene innser problemet, bør lovgiver gripe inn, sier Geving til avisen.