Eiendomsbransjen vil fiffe opp Kokstad

En rekke eiendomsaktører innleder samarbeid om omdømmebygging av Kokstad.
Kokstad er bergensregionens største næringsområde. | Foto: Kokstad-samarbeidet
Kokstad er bergensregionens største næringsområde. | Foto: Kokstad-samarbeidet

Kokstad er bergensregionens største næringsområde og med 350 bedrifter og 10.000 arbeidsplasser en veletablert motor for sysselsetting og verdiskapning. Attraktiv beliggenhet og tilgjengelighet kombinert med fortsatt utbyggingsmuligheter gjør at området spiller en nøkkelrolle også for videre vekst.

Likevel har ingen tatt et ansvar for å holde omverdenen oppdatert om utviklingen og alt det positive som skjer. Eiendomsaktører med interesser i området mener at tiden er inne for mer aktiv og tydelig omdømmebygging.

– Kokstads fortrinn, virksomhetene og de som jobber her fortjener mer positiv oppmerksomhet, og vi mener dette kan støtte områdets videre vekst og utvikling. Sammen skal vi forbedre informasjonsflyten, tydeliggjøre områdets viktige rolle og drive samstemt markedsføring, sier Rune Braathen i en pressemelding.

Han skal koordinere det nyetablerte «Kokstad-samarbeidet». Et sentralt virkemiddel blir å aktivere lokale bedrifter og ansatte.

– Via nettsiden www.kokstad.info og sosiale medier skal vi vise at Kokstad er og blir et stadig mer attraktivt område for bedriftslokalisering, handel og aktiviteter. Målgruppene er næringsliv, leiemarked, eiendomsbransjen og publikum for øvrig, sier Braathen.

De første deltakerne i Kokstad-samarbeidet er Zurhaar & Rubb, Stadsporten, Frydenbø Eiendom/BHG Eiendom, West Coast Invest, Bergensgruppen, Guntec og Odfjell Eiendom. Samlet representer de eiendommer og utviklingsprosjekter på over 200 000 kvm. i området.

Selv om aktørene konkurrerer i samme marked, ser de et felles behov for å fremme merkevaren Kokstad overfor næringsliv og publikum generelt. De håper at enda flere eiendomsaktører blir med i samarbeidet etter hvert.

– Eiendomsaktørene er spydspisser i arbeidet med å tiltrekke virksomheter og utvikle området. I dette perspektivet er det naturlig at vi også tar et ansvar for merkevaren Kokstad, sier eiendomsdirektør Ole Kristian Johannessen i West Coast Invest.

Han mener flere utviklingstrekk gjør timingen riktig for Kokstad-samarbeidet. Blant annet har Kokstad og Sandsli ofte vært nevnt under ett som et viktig næringsområde. Nå er Sandsli i full utvikling mot et boligområde, mens Kokstad får nøkkelrollen som næringsområde.

– Samtidig forbinder nok fortsatt mange Kokstad med trafikkutfordringer og lite servicetilbud. Faktum er at bybanen, veiutbygging og nye servicetilbud styrker produktet Kokstad som en stadig mer attraktiv bedriftslokasjon. Dette må komme tydeligere frem, sier Johannessen.

Han mener Kokstad står foran betydelig vekst innenfor næringsutvikling og tjenesteyting, blant annet fordi flere omkringliggende områder skal transformeres. I tillegg har Ytrebygda de siste årene hatt den sterkeste befolkningsveksten i Bergen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

ÅRET RUNDT: Thor Thoeneie forteller at han badet året rundt - uansett. Her fra Cannes under Mipim i mars. | Foto: Privat

Oslo Airport City-sjefen: – Vi arbeider med planer for utvikling og utbygging av inntil en million kvadratmeter

Thor Thoeneie mener sosial- og økonomisk bærekraft konsekvent får for lite oppmerksomhet, noe som blant annet går utover utbyggernes forutsigbarhet. – Private utbyggere sitter på all risiko, sier han.

For abonnenter

Les også