Oslo Airport City vil samle bilforhandlere ved flyplassen

Når «bilbyen» i Jessheim skal omgjøres til boliger åpnes det for flere bilforhandlere i området til Oslo Airport City.
SAMLER BILBRANSJEN: Det kan komme flere bilforhandlere ved Gardermoen hvis Oslo Airport City får det som de vil. | Foto: Oslo Airport City
SAMLER BILBRANSJEN: Det kan komme flere bilforhandlere ved Gardermoen hvis Oslo Airport City får det som de vil. | Foto: Oslo Airport City

Oslo Airport City ønsker å tiltrekke seg flere store aktører i bilbransjen. I dag ligger de fleste merkeforhandlerne i «bilbyen» i Jessheim langs riksvei 174 og Energivegen, men Ullensaker kommune har vedtatt å omregulere dette området til boliger og mindre detaljhandel.

Porsche skal etablere sin egen forhandler på området, men flere kommer etter.

– Jeg kan bekrefte at vi arbeider med fire større aktører i tillegg til Porsche, sier markedsdirektør Jon Tallberg i Oslo Airport City til Bilbransje24. Han opplyser at disse ligger 12-15 måneder bak Porsche med henblikk på etablering. Porsche-senteret skal etter planen stå klart i sommer.

Etter hva nettstedet har grunn til å tro er det flere av de store bilforhandlerkjedene med representasjon over store deler av Sør-Norge som nå har dialog med Oslo Airport City.

– Vi bestemmer konseptet for den urbane mobilitetsbyen, og det vi som er som er byggherre. Poenget vårt ved å tenke sånn, er at ikke alle skal bygge slik de selv ønsker. Målet er å få frem et uttrykk som er urbant og helhetlig, sier Tallberg.

Han sier at bilbransjeaktørene vil kunne kjøpe anlegget med tomt når det står ferdig.

Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

ÅRET RUNDT: Thor Thoeneie forteller at han badet året rundt - uansett. Her fra Cannes under Mipim i mars. | Photo: Privat

Oslo Airport City-sjefen: – Vi arbeider med planer for utvikling og utbygging av inntil en million kvadratmeter

Thor Thoeneie mener sosial- og økonomisk bærekraft konsekvent får for lite oppmerksomhet, noe som blant annet går utover utbyggernes forutsigbarhet. – Private utbyggere sitter på all risiko, sier han.

For abonnenter

Les også