Obos-sentrene rundet en milliard i første kvartal: – Vi har hatt en eventyrlig start på året

Kundene er tilbake i kjøpesentrene til Obos. Særlig Lambertseter kjøpesenter opplever kraftig vekst.
FULL FART IGJEN: Eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i Obos sier kjøpesentrene til Obos har en langt kraftigere vekst enn sammenlignbare sentre på landsbasis. | Foto: Obos
FULL FART IGJEN: Eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i Obos sier kjøpesentrene til Obos har en langt kraftigere vekst enn sammenlignbare sentre på landsbasis. | Foto: Obos

Omsetningen til butikkene i Obos syv kjøpesentre er opp med 26,5 prosent i første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Vi har hatt en eventyrlig start på året. Gode besøkstall og høy omsetning viser at kundene har vendt tilbake til kjøpesentrene og at mange foretrekker å handle i fysiske butikker, sier eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i Obos Eiendom i en pressemelding.

Ifølge meldingen er det Lambertseter Senter og Tveita Senter som har den sterkeste veskten blant de syv kjøpesentrene, med vekst henholdsvis 42,9 prosent og 29,1 prosent i første kvartal.

– Selv om dette er en forventet vekst som skyldes nedstengte butikker og strenge restriksjoner fra slutten av januar til mai i fjor, kan vi likevel si oss fornøyde med resultatet. Veksten på landsbasis for sammenlignbare sentere var i underkant av 7 prosent i første kvartal, sier Pederssen.

Ser man nærmere på segmentene, viser tallene at omsetningsveksten er størst for aktørene innen servering. Der var veksten på 72 prosent sammenlignet med første kvartal 2021. Klær, sko og reiseeffekter hadde 44 prosents vekst i samme periode.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo