Bane NOR Eiendom bygger nytt knutepunkt i Trondheim

– Når det nye terminalbygget står ferdig i 2025, blir det Norges mest moderne kollektivknutepunkt ny bussterminal, nye boliger og næringsareal med butikker og attraktive kontorplasser, sier prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.
NYTT KOLLEKTIVKNUTEPUNKT: Det nye terminalbygget med kommersielle arealer er blant prosjektene i Nye Trondheim S der det kommer 200 nye boliger og 20.000 kvadratmeter næring. | Foto: Arkitema
NYTT KOLLEKTIVKNUTEPUNKT: Det nye terminalbygget med kommersielle arealer er blant prosjektene i Nye Trondheim S der det kommer 200 nye boliger og 20.000 kvadratmeter næring. | Foto: Arkitema

Nye Trondheim S vil knytte fjorden sammen med Midtbyen og østre bydeler og gi en sømløs reise med tog, buss og båt. Gangbrua Sjøgangen forbinder stasjonsområdet direkte med Trondheim hurtigbåtkai på Brattørkaia.

Det nye knutepunktet vil omfatte nytt terminalbygg, ny bussterminal, ny parkeringskjeller, 200 nye boliger og 20.000 kvadratmeter næringsareal med butikker og attraktive kontorplasser med utsikt over byen og fjorden.

Grønn byutvikling

Nye Trondheim S vil øke tilgjengeligheten for gående og syklende, og det legges opp til 600 nye sykkelstativ over og under bakken.

– Nye Trondheim S er et grønt byutviklingsprosjekt, sier Arne Hognestad i en pressemelding fra Bane NOR Eiendom.

Prosjektet bidrar til at flere kan jobbe og bo i sentrum, og tilbudet av parkering, handel og service blir større. Gryta P-kjeller står klar allerede høsten 2022.

Samtidig er nytt gate- og trafikkmønster fra Jernbanebrua til Brattørbrua etablert i tråd med vedtatt reguleringsplan. Den nye parkeringskjelleren på 5500 kvadratmeter er en del av Nye Trondheim S, og flytter 200 parkeringsplasser fra gateplan ned under bakken. Det bidrar til mindre biltrafikk i sentrum.

Gatene rustes opp, og det kommer butikker og andre publikumsrettede funksjoner med inngang fra gateplan.

Kollektivknutepunktet styrkes og utvikles for å imøtekomme framtidas transportbehov. Over 6000 reisende benytter knutepunktet daglig, og gjennom det grønne skiftet er det ventet at kollektivtrafikken vil øke vesentlig i årene som kommer.

Bygging uten togstans

Togene kommer og går mens det bygges, og den øvrige kollektivtransporten fortsetter også som før.

– Det er ikke til å unngå at anleggsarbeidet vil gi perioder med støy, redusert framkommelighet og endrede kjøremønstre. Vi skal holde trafikanter og naboer oppdatert på hva som skjer i anleggsperioden. De skal ha en trygg og forutsigbar hverdag, sier Hognestad.

Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Photo: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Photo: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Photo: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo