Tror kinesiske Nio vil slite i jakten på de beste lokalene

Det kan bli vanskelig for det kinesiske bilmerket Nio å finne passende showroom-lokaler i sentrum av de største byene utenfor Oslo, tror meglere.
NIO i OSLO: Nå jakter Nio på mindre lokaler i storbyene enn de vi ser på Karl Johans gate i Oslo. | Foto: Nio
NIO i OSLO: Nå jakter Nio på mindre lokaler i storbyene enn de vi ser på Karl Johans gate i Oslo. | Foto: Nio

Det kinesiske bilmerket Nio åpnet for noen uker siden sitt rundt 2000 kvadratmeter store showroom i Karl Johans gate 33 i Oslo.

Nio ønsker også å etablere showroom i øvrige norske storbyer. Næringsmeglere Bilbransje24 har vært i kontakt med tror det kan bli vanskelig for Nio å finne lokaler som er sentrale og store nok.

– Utfordringen til Nio og eventuelle andre bilbransjeaktører som ønsker å etablere seg i sentrum av Trondheim, er å finne et lokale som både er stort nok og har tilstrekkelig takhøyde for at det er egnet som showroom for bil, sier Bård Haugen, eiendomssjef i EC Dahls Eiendom i Trondheim, til Bilbransje24.

Han sier at i attraktive områdene som Nordre gate og Søndre gate vil kvadratmeterprisen være 3500-4500 kroner per kvadratmeter for et lokale hvor leietager selv står for oppussing/oppgradering.

Neppe showroom i gamle trehus

– Kvadratmeterprisen for de dyreste lokalene i Stavanger ligger mellom 7000 og 8000 kroner, men de er neppe egnet som showroom for bil da det er gamle trehus, sier Jarle Holmen, partner i Newsec Advisory i Stavanger til Bilbransje24.

– Ned mot Klubbgata finnes det utmerkede lokaler i betong, hvor Nio trolig må betale mellom 4000 og 5000 kroner for kvadratmeteren, sier han.

Også i Bergen og Kristiansand kan det bli vanskelig å finne store nok lokale med sentral beliggenhet.

Den norske Nio-sjefen, Marius Hayler, antydet nylig at Stavanger og Bergen står først på agendaen til Nio.

Xpeng leter også

Et annet kinesisk bilmerke, Xpeng, er også på jakt etter showroom-lokaler, primært i Oslo.

– Målet vårt er å bygge opp en sterk merkevare og gi kundene våre en best mulig kundeopplevelse. Når det gjelder en egen Brand Store i Oslo sentrum, så har vi god tid og vi vil komme med mer informasjon når det er klart, sier Maren Hornseth, Social Media and PR manager for Xpeng i Norge, til Eiendomswatch.

Xpeng har i dag 16 ordinære forhandlere, men ønsker også tilstedeværelse hvor folk ferdes.

» Kinesere leter «desperat» etter lokaler på Karl Johan

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

ÅRET RUNDT: Thor Thoeneie forteller at han badet året rundt - uansett. Her fra Cannes under Mipim i mars. | Foto: Privat

Oslo Airport City-sjefen: – Vi arbeider med planer for utvikling og utbygging av inntil en million kvadratmeter

Thor Thoeneie mener sosial- og økonomisk bærekraft konsekvent får for lite oppmerksomhet, noe som blant annet går utover utbyggernes forutsigbarhet. – Private utbyggere sitter på all risiko, sier han.

For abonnenter

Les også