Fall for dagligvarebutikkene i fjor – lavpris øker markedsandelen

Omsetningen til dagligvarebutikkene endte på 201,3 milliarder kroner i fjor. Det er et fall på 5,8 milliarder kroner fra 2021.
LAVPRIS VINNER TERRENG: Kiwi og de øvrige lavpriskjedene tar en større del av markedet. | Foto: Vidar Ruud / NTB
LAVPRIS VINNER TERRENG: Kiwi og de øvrige lavpriskjedene tar en større del av markedet. | Foto: Vidar Ruud / NTB
NTB

Det viser tall fra Dagligvarerapporten 2023 som NielsenIQ la fram torsdag.

Tradisjonell dagligvare står for 89,9 prosent av totalmarkedet, ved siden av netthandel, annen dagligvare og såkalte verdibutikker, og det var 3.855 dagligvarebutikker i Norge i fjor.

Omsetningen i totalmarkedet var på 224 milliarder kroner i fjor. Det er en nedgang på 1,9 prosent, eller 4,4 milliarder kroner, fra 2021.

For netthandel innen dagligvare, der blant annet Oda og Meny er blant aktørene, var omsetningen på 4,6 milliarder kroner i 2022 – en nedgang på 3 prosent fra 2021.

Tilbake til gammelt handlemønster

NielsenIQ påpeker i rapporten sin at nedgangen i omsetning i stor grad har sammenheng med at folk i fjor vendte tilbake til handlemønsteret sitt fra før pandemien, da stopp i grensehandel, hjemmekontor og stengt uteliv førte til en kraftig økning i omsetningen i dagligvaremarkedet.

Grensehandelen økte i 2022 med 7,8 milliarder kroner og endte på 10,4 milliarder, viste tall Statistisk sentralbyrå publiserte i februar. Økningen mot pandemiåret 2021 var på 315 prosent, mens grensehandelen i fjor, målt mot 2019, hadde en nedgang på -35,3 prosent.

Flere lavprisbutikker

Samtidig viser rapporten at lavprisbutikkenes andel av markedet fortsatte å øke i 2022. I fjor hadde lavprisbutikkene, som omfatter Kiwi, Rema 1000, Coops Extra- og Prix-kjeder og Bunnpris, 69,9 prosent av markedet. Det er en økning på 1,1 prosent fra 2021.

Det ble også flere lavprisbutikker, selv om antallet dagligvarebutikker totalt holdt seg stabilt på 3.855.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Foto: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo