Høy prisvekst kan gjøre Fornebubanen enda dyrere

Kostnadsrammen for Fornebubanen kan ende på hele 31,3 milliarder når lønns- og prisstigning regnes inn.
DYRTID: 11. desember 2020 satt Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på Fornebu under anleggsstarten av den nye Fornebubanen. Halvannet år etterpå har kostnadene til prosjektet vokst og ført til skjerpede krav om finansiering fra eiendomsaktører langs banen. Men ytterligere prishopp gjør at regningen kan bli enda større. | Foto: Terje Pedersen, NTB
DYRTID: 11. desember 2020 satt Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på Fornebu under anleggsstarten av den nye Fornebubanen. Halvannet år etterpå har kostnadene til prosjektet vokst og ført til skjerpede krav om finansiering fra eiendomsaktører langs banen. Men ytterligere prishopp gjør at regningen kan bli enda større. | Foto: Terje Pedersen, NTB
NTB

Tallet kommer fram i byrådssaken om prosjektet, som ble lagt fram for bystyret i Oslo tirsdag.

Det var Aftenposten som meldte om beregningene først.

Norsk Eiendom krever økt utnyttelse for utbyggere langs Fornebubanen

Da prosjektet ble vedtatt høsten 2019, ble kostnaden beregnet til 16,2 milliarder kroner, med 18,5 milliarder kroner som et øvre estimat. Dette var målt i 2018-kroner, ekskludert merverdiavgift.

Når lønns- og prisstigning ble inkludert, var beregningen på 18,5 milliarder kroner, med 21,2 milliarder som øvre estimat.

Nå, et par budsjettsprekker senere, er forventet pris 23,3 milliarder kroner, med 26,4 milliarder kroner som øvre estimat, da målt i 2021-kroner.

Når lønns- og prisstigning regnes inn, øker dette til en forventet pris på 27,6 milliarder kroner, med 31,3 som øvre estimat.

Byrådet legger da til grunn en gjennomsnittlig prisstigning på 5,7 prosent i byggeperioden. I beregningene fra 2019 lå prisstigningen på 2,96 prosent.

Siraj om konsekvensene av en eventuell skroting av Fornebubanen: – Det er svært alvorlig for hele regionen

Mandag ble det kjent at byrådet i Oslo – etter å ha truet med å skrote hele prosjektet på grunn av de økte kostnadene – sier ja til å gå videre med Fornebubanen. Samme dag ble det kjent at det kom et ekstrabidrag på 2,1 milliarder kroner fra grunneiere.

Det er ventet at banen vil stå ferdig i 2029, om lag to år senere enn opprinnelig planlagt.

Eiendomsutviklere kjemper for Vækerø stasjon: – Vi vil betale!

Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

ÅRET RUNDT: Thor Thoeneie forteller at han badet året rundt - uansett. Her fra Cannes under Mipim i mars. | Foto: Privat

Oslo Airport City-sjefen: – Vi arbeider med planer for utvikling og utbygging av inntil en million kvadratmeter

Thor Thoeneie mener sosial- og økonomisk bærekraft konsekvent får for lite oppmerksomhet, noe som blant annet går utover utbyggernes forutsigbarhet. – Private utbyggere sitter på all risiko, sier han.

For abonnenter

Les også