Den totale kostnadsrammen er beregnet til 7,2 milliarder, der Avinor skal finansiere 2,6 av disse. Resten skal finansieres av staten og lokale midler fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune. Konsernsjef Abraham Foss beskriver det som en lang prosess både med Forsvaret og Bodø kommune, men han er glad for at avgjørelsen nå er tatt.
– Vi er glade for å ta denne beslutningen etter en lang prosess med Forsvaret og Bodø kommune. Vi skal bygge en ny lufthavn, og byutviklingsprosjektet vil ha stor samfunnsmessig betydning for hele regionen, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Krevende prosjekt
Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har allerede etablert et byutviklingsprosjekt for den nåværende flyplasstomta. Planen er at den nye lufthavna i Bodø skal stå klar i 2029, og da starter jobben med å utvikle det enorme området som dagens flyplass ligger på.
Abraham Foss legger ikke skjul på at det har vært en krevende prosess. Blant annet på grunn av inntektsfallet til Avinor under pandemien, som førte til at selskapet tapte 16 milliarder. I januar i år ble hele prosjektet i Bodø vedtatt utsatt.
– Dette har helt klart vært en krevende sak for Avinor. På den ene siden ønsker vi oss en ny lufthavn, noe vi har vi vært tydelige på hele veien. I Bodø kommune ønsker man seg ny lufthavn og muligheten til å bygge ut en helt ny bydel. Og det er et prosjekt som har bred politisk støtte i regjering og storting. Samtidig er dette et svært kostbart prosjekt, som kommer til å få betydning for Avinors økonomi i mange år fremover, sier Foss og legger til:
– Dette er et stort prosjekt, for både Avinor, Bodø kommune og Forsvaret. Da er det naturlig at veien frem til endelig vedtak har vært litt krevende, selv om alle parter har hatt et klart ønske om å komme i mål, sier Foss.
Åpnes i 2029
I forrige uke skrev Eiendomswatch om de pågående forhandlingene mellom Avinor, Forsvaret, Bodø kommune, og Nordland fylkeskommune. Nå skal partene ha landet en avtale til beste for alle.
– Vi har hele tiden vært opptatt av en riktig kostnadsfordeling i prosjektet. Vi har nå fått på plass klare rammer med tydelige avklaringer mellom partene, og vi er tilfreds for å kunne fatte dette historiske vedtaket, sier Abraham Foss.
Allerede i starten av januar skal den første entreprisen kunngjøres. Dette er en entreprise for bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og annen utvendig infrastruktur.
– Nå gleder vi oss til å komme i gang med selve prosjektet. I 2023 blir det noe mindre byggeaktivitet som er forberedelse til de store anleggsarbeidene som skal starte i 2024. Selv om det ikke vil være mye aktivitet å se før 2024, føler vi at med denne beslutningen er vi endelig skikkelig i gang, avslutter Foss.
Den nye lufthavnen i Bodø skal ligge om lag 900 meter syd for dagens lufthavn. Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ drift i 2029 og ha offisiell åpning ila 2029/2030.
Dagens lufthavn vil være i operativ drift frem til dagen før den nye flyplassen settes i drift.
Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.
De nordiske transaksjonsmarkedene er på bedringens vei, men det er store forskjeller på tvers av landegrensene. Norske aktører har vært involvert i fire av de fem største transaksjonene i Norden.
Regjeringen ble sist uke enig med SV om revidert budsjett. Eiendom Norge-sjef Henning Lauridsen tror dette vil redusere tilbudet av utleieboliger i Norge betraktelig.
Nye lover kan utløse en kjedereaksjon av nytenkning som gjør at boligbransjen kommer et hakk videre, mener eiendomsadvokat Anne Sofie Bjørkholt i Bahr.
60 år gammelt kontorbygg i Oslo skal omdannes til 99 studenthybler. – Dette blir et fint tilskudd til vår portefølje på 1800 studentboliger i Oslo sentrum sier sjefen for Stiftelsen Anker.
Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.
60 år gammelt kontorbygg i Oslo skal omdannes til 99 studenthybler. – Dette blir et fint tilskudd til vår portefølje på 1800 studentboliger i Oslo sentrum sier sjefen for Stiftelsen Anker.
– Vi mener bygget passer fint inn i eiendomsporteføljen til Kraft Eiendomsinvest I AS, sier Odd Kjetil Nordahl i Kraft Finans’ Corporate Finance-avdeling etter kjøp i Bergen.
Regjeringen ble sist uke enig med SV om revidert budsjett. Eiendom Norge-sjef Henning Lauridsen tror dette vil redusere tilbudet av utleieboliger i Norge betraktelig.