Ja til bygging av ny lufthavn – første entreprise kommer i januar

Konsernstyret i Avinor har vedtatt å flytte flyplassen i Bodø noen hundre meter sør-vest. Avinors bidrag er på 2,6 milliarder.
FLYPLASS: Både Avinor og Bodø kommune ønsker seg ny flyplass. Nå blir det en realitet | Foto: Norconsult
FLYPLASS: Både Avinor og Bodø kommune ønsker seg ny flyplass. Nå blir det en realitet | Foto: Norconsult

Den totale kostnadsrammen er beregnet til 7,2 milliarder, der Avinor skal finansiere 2,6 av disse. Resten skal finansieres av staten og lokale midler fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune. Konsernsjef Abraham Foss beskriver det som en lang prosess både med Forsvaret og Bodø kommune, men han er glad for at avgjørelsen nå er tatt.

– Vi er glade for å ta denne beslutningen etter en lang prosess med Forsvaret og Bodø kommune. Vi skal bygge en ny lufthavn, og byutviklingsprosjektet vil ha stor samfunnsmessig betydning for hele regionen, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

Krevende prosjekt

Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har allerede etablert et byutviklingsprosjekt for den nåværende flyplasstomta. Planen er at den nye lufthavna i Bodø skal stå klar i 2029, og da starter jobben med å utvikle det enorme området som dagens flyplass ligger på.

Abraham Foss legger ikke skjul på at det har vært en krevende prosess. Blant annet på grunn av inntektsfallet til Avinor under pandemien, som førte til at selskapet tapte 16 milliarder. I januar i år ble hele prosjektet i Bodø vedtatt utsatt.

– Dette har helt klart vært en krevende sak for Avinor. På den ene siden ønsker vi oss en ny lufthavn, noe vi har vi vært tydelige på hele veien. I Bodø kommune ønsker man seg ny lufthavn og muligheten til å bygge ut en helt ny bydel. Og det er et prosjekt som har bred politisk støtte i regjering og storting. Samtidig er dette et svært kostbart prosjekt, som kommer til å få betydning for Avinors økonomi i mange år fremover, sier Foss og legger til:

– Dette er et stort prosjekt, for både Avinor, Bodø kommune og Forsvaret. Da er det naturlig at veien frem til endelig vedtak har vært litt krevende, selv om alle parter har hatt et klart ønske om å komme i mål, sier Foss.

NÆRHET: Flyplassen i Bodø har alltid hatt nærhet til sentrum. Den nye rullebanen blir liggende 900 meter unna den gamle. | Foto: Norconsult
NÆRHET: Flyplassen i Bodø har alltid hatt nærhet til sentrum. Den nye rullebanen blir liggende 900 meter unna den gamle. | Foto: Norconsult

Åpnes i 2029

I forrige uke skrev Eiendomswatch om de pågående forhandlingene mellom Avinor, Forsvaret, Bodø kommune, og Nordland fylkeskommune. Nå skal partene ha landet en avtale til beste for alle.

– Vi har hele tiden vært opptatt av en riktig kostnadsfordeling i prosjektet. Vi har nå fått på plass klare rammer med tydelige avklaringer mellom partene, og vi er tilfreds for å kunne fatte dette historiske vedtaket, sier Abraham Foss.

Allerede i starten av januar skal den første entreprisen kunngjøres. Dette er en entreprise for bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og annen utvendig infrastruktur.

– Nå gleder vi oss til å komme i gang med selve prosjektet. I 2023 blir det noe mindre byggeaktivitet som er forberedelse til de store anleggsarbeidene som skal starte i 2024. Selv om det ikke vil være mye aktivitet å se før 2024, føler vi at med denne beslutningen er vi endelig skikkelig i gang, avslutter Foss.

Den nye lufthavnen i Bodø skal ligge om lag 900 meter syd for dagens lufthavn. Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ drift i 2029 og ha offisiell åpning ila 2029/2030.

Dagens lufthavn vil være i operativ drift frem til dagen før den nye flyplassen settes i drift.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Foto: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo