Fra oktober til november 2022 sank KPI 0,2 prosent, og var i november 6,5 prosent høyere enn for ett år siden. Prisveksten er med dette ett prosentpoeng lavere enn i oktober. Det er utviklingen i strømprisene som bidrar mest til dette fallet.
Ifølge DN var det ventet en vekst på 7,0 prosent.
Eiendomsbransjen følger november-tallet med tett, da det ofte legger grunnlaget for KPI-justeringer av leiene det påfølgende året.
Toppanalytiker om KPI og 2023: – Lov å håpe at man får med seg en god justering
– Det ble målt en sterkere oppgang i strømprisene fra oktober til november i fjor sammenlignet med i år. Dette er hovedgrunnen til at tolvmånedersveksten går ned fra 7,5 prosent i oktober til 6,5 prosent i november, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.
Selv om veksten i strømprisene har avtatt de siste månedene, er de fortsatt høyere enn for ett år siden. Den totale prisveksten er også fremdeles svært høy i et historisk perspektiv.
– De viktigste årsakene til den høye prisveksten i november var at prisene på matvarer, elektrisitet og drivstoff var høyere i november i år sammenlignet med i fjor. Dette har preget bildet det siste halve året, sier Espen Kristiansen.
Tolvmånedersveksten i kjerneinflasjonen, KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer, KPI-JAE, var på 5,7 prosent i november. Det er 0,2 prosentpoeng lavere enn i oktober, som var en toppnotering.. Her var forventningen 6,0 prosent.
– Vi ser fortsatt en bred og sterk prisoppgang på de fleste varer og tjenester, dette til tross for at tolvmånedersveksten gikk litt ned i november sammenlignet med rekordnivået i oktober, sier Espen Kristiansen.
Blant vare- og tjenestegruppene som har hatt kraftigst prisoppgang og bidratt betydelig til tolvmånedersendringen i KPI-JAE siste måneden finner vi matvarer, møbler, hotell- og restauranttjenester samt biler.
Fra oktober til november falt KPI-JAE med 0,1 prosent. Dette kan trolig sees i sammenheng med tilbudskampanjer som for eksempel black week i november. Blant vare- og tjenestegruppene som falt i pris fra oktober til november finner vi boligtekstiler som sengetøy, håndklær og lignende, samt hvitevarer og sportsutstyr.
Nytt kraftig KPI-hopp – betydelig større enn ventet