Etter de elleville korona-årene med rekordsalg av hytter, har markedet så langt i år stabilisert seg på et normalt nivå, tilnærmet likt 2019, viser tall fra Prognosesenteret
– Status akkurat nå er at det tar litt lengre tid å få solgt, og man kan heller ikke regne med heftige budkriger. Men det er i ferd med å snu seg i positiv retning, sier Tone C. Krange, segmentsjef for fritidsboliger i DNB, i en pressemelding.
– Vi ser nå at det er større aktivitet enn før jul, og hytter som blir lagt ut i populære områder selges raskt, og som regel til prisantydning eller over. Prisene har generelt holdt seg godt i hytte-Norge det siste året, men det er hytter i og ved de kjente alpindestinasjonene som har hatt høyest prisøkning, sier hun.
Alpin-hytter hottest
Det er i alpinhyttesegmentet medianprisen er høyest, med 3.7 millioner kroner hittil i år. Oppgangen er på 19,4 prosent det siste året, som ifølge Krange tydelig viser at hytter på disse destinasjonene står høyt på ønskelisten.
Ser vi på tallene for alle hyttesalg så langt i år, har det falt med 3,5 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Gjennomsnittsprisen er derimot 1,9 prosent høyere og gjennomsnittlig kvadratmeterpris har økt med 6,9 prosent.
Selv om hyttemarkedet fortsatt er velfungerende, er imidlertid volumet og interessen for kjøp lavere målt opp mot pandemiårene 2020 og 2021.
Laber byggeaktivitet
En ting som ifølge DNB Eiendom-toppen aler for økte hyttepriser på sikt, er at det nesten ikke bygges nye hytter i fjellet.
- Både igangsetting og ferdigstillelse av nybygg har stoppet litt opp. På sikt vil det bidra til større etterspørsel og sørge for at prisene vil holde seg godt, sier Krange.
Tror utlendinger vil se på Norge
Med en snøfattig vinter i store deler av alpene, har flere europeere valgt å rette blikket mot de store og snøsikre fjelldestinasjonene i Norge. Antall gjestedøgn på høyfjellshotellene øker hvert år, og flere har begynt å se på mulighetene for å kjøpe fritidsbolig.
- Vi tror potensialet for utenlandske kjøpere av fritidsbolig er stort, og vi ser større etterspørsel både fra skandinaver og mellom-europeere. Snøsikre anlegg, bedre logistikk og aktivitetstilbud hele året, er noe av det kjøperne ser etter, sier Krange i meldingen.