Dagens Næringsliv skriver at banken har vært vitne til flere straffesaker som handler om korrupsjon, bedrageri og tilrettelegging for kriminell aktivitet, ikke bare blant kunder og eksterne aktører, men også hos DNBs egne ansatte.
Ifølge avisen utredet banken flere saker hvor det har vært rutinebrudd tilknyttet DNBs e-takster på eiendommer: «Det er ulike grunner til dette, men en stor andel av saker viser at det har vært tette bånd mellom kunden og eiendomsmegleren» heter det i en DNB-rapport gjengitt av Dagens Næringsliv.
Nå følger DNB i større grad med på trusler på innsiden av selskapet enn tidligere, skriver avisen.
– Vi tenker ikke lenger bare på en ekstern hacker. Vi tenker også på en som kan være betrodd, og har lov å logge inn på systemet. Det er en ny måte å tenke på, sier DNBs sikkerhetsdirektør Anders Hardangen til DN.
Han sier DNB jevnlig observerer innsideaktivitet, særlig informasjonstyveri i oppsigelsesperioden til ansatte på vei inn i ny jobb, og storbanken opplyser at har valgt å anmelde flere av sakene til politiet.