– Vi kom til at det ikke var grunn til å gå videre med saken, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet til Dagens Næringsliv.
Det var i mars at Norges Eiendomsmeglerforbund, Forbrukerrådet og Huseierne klaget inn Finn.no til Konkurransetilsynet. Bakgrunnen var at Finn.no innførte en ny prismodell for boligannonser i januar som innebar tre alternativer med ulik kostnad.
Klagerne mente annonsemodellen presset meglerforetakene til å velge det dyreste alternativet, med mindre de vil godta dårligere synlighet på annonsene.
Nå har Konkurransetilsynet landet på at Finn ikke har misbrukt sin dominerende stilling i markedet for boligannonser.
– Finn er en stor aktør, og det kan ikke utelukkes at de kan ha en dominerende stilling. Men vi kom fram til at den nye prismodellen ikke brøt med konkurranseloven, sier Nese.
Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving sier deres kritikk mot Finn står ved lag.
– Her står dessverre forbrukerne igjen som tapende part i en sak som bare Finn vinner på, sier Geving.
(©NTB)