– Digitalisering er et viktig satsningsområde for Mestergruppen. Vi har vært på jakt etter et godt og effektivt verktøy for tidligfase feltutvikler der man raskt og med godt faktagrunnlag kan ta stilling til mulighetene og lønnsomheten i et prosjekt.
Det sier direktør for utførende kjeder i Mestergruppen, Stine Røsand i en pressemelding.
Hun forteller at kombinasjonen av mye relevant informasjon, 3D boligkart og skisseverktøy, samt god visualisering av potensielle muligheter i et utbyggingsprosjekt, er hovedårsaken til at Mestergruppen har inngått samarbeidet med Placepoint.
Også daglig leder Stein Sunde i Placepoint er glad for det nye samarbeidet, og sier at det er tilfredsstillende å signere en kontrakt med en såpass stor og tung aktør som Mestergruppen.
– Samarbeidet med Mestergruppen er av stor betydning for oss på flere nivåer. Naturligvis ser vi på dette som en tillitserklæring, og en attest på at den utviklingen som foregår hos oss hver eneste dag er etterspurt av betydningsfulle aktører i vår bransje, sier Peder Sunde som er daglig leder i Placepoint.
Han mener eiendomsmarkedet i Norge er overmodent for å implementere automatisering og digitalisering av prosesser som tradisjonelt er kjent for være manuelle og tidkrevende.
– Ikke minst er det økende interesse nå som markedet er på vei inn i en mer krevende periode, og har behov for å effektivisere og redusere risiko for å gjøre kostbare feilinvesteringer.
Placepoint ble etablert i 2017, har 14 ansatte og kontorer i både Oslo og Sandefjord. Placepoint leverer en kartbasert informasjon- og analysetjeneste for eiendomsutviklere hvor målet er å øke ROI ved å øke tryggheten til investeringsbeslutninger i tidligfase av et eiendomsprosjekt. Verktøyet samler grunnleggende informasjon om en eiendom, samt informasjon om blant annet reguleringsplaner, kommuneplaner, kommunens plankart, demografi, grunnforhold, kvikkleire, eiendomspriser, solforhold, utsikt, trafikkmengde og andre faktorer som er viktig i forbindelse med boligprosjekter.