Byrådet foreslår en felles fergeterminal for danskebåten og Kiel-fergen på Vippetangen. Det frigir arealer til byutvikling på Filipstad, samtidig som Kongshavn beholdes som en viktig arealreserve for Oslo havn, fremgår det av en pressemelding fra Oslo kommune.
I dag har de to utenriksfergene hver sine terminaler. Kiel-fergen har sin terminal på Filipstad og danskebåten på Vippetangen. Byrådet ønsker på sikt en felles terminal på Vippetangen for de to fergene.
- I dag har byrådet gått inn for at vi skal samle utenriksfergene på Vippetangen, og det vil bli en svært god løsning når vi skal utvikle fjordbyen Oslo fremover, sier byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) i meldingen.
- Når vi samler fergene på Vippetangen kan vi avvikle havnearealene på Hjortnes og frigi resten av Filipstad til grønn og fremtidsrettet byutvikling. Vi kan åpne for sentrumsnære boliger, arbeidsplasser og kultur. Jeg ser også for meg flotte rekreasjonsområder langs fjorden, torg, butikker og serveringssteder, sier byutviklingsbyråden.
Rina Mariann Hansen (Ap), byråd for næring og eierskap, sier hun er glad for at man nå får en samlet terminal for utenriksfergene.
–. Dette er vinn-vinn for alle tre områdene, sier hun.
Samlokaliseringen på Vippetangen kan også gi mer liv på Vippetangen.
- Vi er opptatt av at Vippetangen skal bli et attraktivt sted med kunst, kultur, bevertning, grønne lunger og aktiviteter som gjør Oslo til en enda bedre by for både innbyggere og besøkende. Fergene vil bidra til økt tilstrømming av mennesker til Vippetangen og det vil gi økt byliv i området året rundt, sier Hermstad.