Posten tror veksten innen logistikk vil normalisere seg

Den kraftige veksten i netthandelen fortsatte i første halvår, viser ferske tall fra Posten. Selskapet gjør flere grep innen logistikk for å håndtere veksten.
POSTEN REDDES AV NETTHANDEL: Konsernsjef Tone Wille kan glede seg over sterk utvikling i logistikksegmentet. | Foto: Posten
POSTEN REDDES AV NETTHANDEL: Konsernsjef Tone Wille kan glede seg over sterk utvikling i logistikksegmentet. | Foto: Posten

Logistikksegmentet økte omsetningen med 597 millioner kroner, noe som tilsvarer 6,7 prosent, i første halvår. Den organiske veksten var på 10,7 prosent, melder Posten Norge.

Av Posten-konsernets totale inntekter på 12.026 millioner kroner (11.793 året før), var 9.548 millioner (8.951) fra logistikk.

«Det var i perioden fortsatt høy vekst i netthandel til private og hjemlevering, drevet av endrede handelsvaner som følge av koronaepidemien. Veksten i netthandel var i første halvår 2021 på 35,6 prosent mot samme periode i fjor og 45,3 prosent siste 12 måneder», skriver Posten Norge.

Logistikksegmentet hadde i første halvår en betydelig bedring av lønnsomheten som følge av fortsatt høye netthandelvolumer og en positiv utvikling innen bedriftssegmentet. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 724 millioner kroner, en bedring på 417 millioner kroner i forhold til første halvår 2020. Her var konserntallet 809 millioner kroner (386).

Det ventes at veksten i logistikksegmentet vil normalisere seg etter hvert som samfunnet åpner opp igjen.

Samtidig melder selskapet at forventninger om vekst krever ytterligere investeringer. For å kunne håndtere høyere pakkevolum i årene fremover har Posten besluttet å bygge ut Østlandsterminalen på Lørenskog og dermed doble kapasiteten for småpakker.

Konsernsjef Tone Wille i Posten uttalte i sommer at man etter utbyggingen vil kunne håndtere rundt 800.000 småpakker i døgnet som følge av utbygging av sorteringsmaskinen og utvidelse av terminalen med 6.000 kvadratmeter, opp fra dagens areal på 76.500 kvadratmeter. Arbeidet skal være ferdigstilt i løpet av de to neste årene.

I januar lanserte Posten storsatsningen «Shelfless», en helintegrert lagerløsning under merkevaren Bring. Denne tar seg av både lagring, plukk og pakk og sending av varer til kundene.

Det første fullautomatiserte lageret på Berger utenfor Oslo ble tatt i bruk i juli, mens et nytt Shelfless-lager er under oppføring i Stockholm.

Hele rapporten fra Posten her

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo