Merker en tydelig nedgang i handelen i Oslo sentrum

Tall fra DNBs Innsiktsteam viser en betydelig adferdsendring blant folks pengebruk i og rundt Oslo sentrum.
HANDEL: Det knytter seg stor spenning til julehandelen i Oslo i år. Tall fra DNB viser nemlig solid nedgang i sentrumshandel. | Foto: Ørn E. Borgen / NTB
HANDEL: Det knytter seg stor spenning til julehandelen i Oslo i år. Tall fra DNB viser nemlig solid nedgang i sentrumshandel. | Foto: Ørn E. Borgen / NTB

– Vi så spesielt sterk vekst i den fysiske varehandelen opp mot normale nivåer etter gjenåpningen i 2021 og i 2022. Men når de mest rufsete pandemiperiodene nå er et tilbakelagt kapittel, har vi opplevd jevn nedgang de siste månedene, sier Ine Oftedahl, Direktør for datatransformasjon i DNB.

I oktober endte handelen i snitt 16 prosent under 2019-nivået, viser tallene til DNB.

– Det er et nivå som må bite fra seg for sentrumsbutikkene. Tallene er befolkningsvektet og justert for inflasjon, og vi ser at det er antall transaksjoner som påvirker i størst grad. Det er altså ikke nevneverdig sparebluss på selve handlekurven når vi først shopper i sentrum.

Nedgang i kortbruk

Oslo Handelstandsforening melder også at de i sine undersøkelser ser at 22 % sier de vil handle i sentrum, mot 40 % i fjor. DNB Innsikt måler hele Oslo kommune i denne analysen – og ser de samme tendensene i faktiske tall.

I oktober var den totale kortbruken i hovedstaden 3 %lavere sammenlignet med i fjor. Likevel fire prosent høyere enn i 2019.

Kortbrukstallene til DNB Innsikt viser at bremsene nå virkelig er på hos mange Oslo-borgere. I oktober var den totale kortbruken i hovedstaden 3 % lavere sammenliknet med i fjor, men allikevel 4 % høyere enn i normalåret 2019.¨

Innstramming

Det er sport og elektronikk i Oslo som får merke det hardest. Oktobertallet viser en nedgang i denne bransjen på 14 prosent fra oktober 2021. Dette er tall for fysisk handel, mens netthandel opprettholder stabile nivåer, ifølge DNB.

– Nedgangen i kortbruk viser en adferdsendring, vi bruker betydelig mindre enn i fjor. Fra august har det vært en sakte og fin innstramming målt mot i fjor og 2019, sier Oftedahl.

Sterkest nedgang i Oslo

Fysisk varehandel totalt sett i Norge ligger i oktober 1 % under 2019. Ser vi på storbyene Trondheim, Stavanger og Bergen ligger fysisk varehandel 2 % over 2019 samlet sett. Noen mulige årsaker til betydelig sterkere nedgang akkurat i Oslo:

  • Med hybrid arbeidshverdag jobber vi mer hjemmefra enn i 2019, hvilket også betyr at vi flytter deler av handelen til lokale aktører. For storbyer vil dette slå sterkere ut.
  • Norske kjøpesentre går godt (også i Oslo sentrum, vel å merke!) – og noe av sentrumshandelen flyttes hit.
  • Det har vært sterk vekst innen netthandel de siste årene, som nå etter pandemien ser ut til å påvirke fysisk handel i større grad enn før.

Ny rapport fra Newsec: «Bråstopp i transaksjonsmarkedet»

Over 100 kvinner på KINEs digitale Power Lunch: – Vi trenger å sparre

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Foto: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo