– Vi så spesielt sterk vekst i den fysiske varehandelen opp mot normale nivåer etter gjenåpningen i 2021 og i 2022. Men når de mest rufsete pandemiperiodene nå er et tilbakelagt kapittel, har vi opplevd jevn nedgang de siste månedene, sier Ine Oftedahl, Direktør for datatransformasjon i DNB.
I oktober endte handelen i snitt 16 prosent under 2019-nivået, viser tallene til DNB.
– Det er et nivå som må bite fra seg for sentrumsbutikkene. Tallene er befolkningsvektet og justert for inflasjon, og vi ser at det er antall transaksjoner som påvirker i størst grad. Det er altså ikke nevneverdig sparebluss på selve handlekurven når vi først shopper i sentrum.
Nedgang i kortbruk
Oslo Handelstandsforening melder også at de i sine undersøkelser ser at 22 % sier de vil handle i sentrum, mot 40 % i fjor. DNB Innsikt måler hele Oslo kommune i denne analysen – og ser de samme tendensene i faktiske tall.
I oktober var den totale kortbruken i hovedstaden 3 %lavere sammenlignet med i fjor. Likevel fire prosent høyere enn i 2019.
Kortbrukstallene til DNB Innsikt viser at bremsene nå virkelig er på hos mange Oslo-borgere. I oktober var den totale kortbruken i hovedstaden 3 % lavere sammenliknet med i fjor, men allikevel 4 % høyere enn i normalåret 2019.¨
Innstramming
Det er sport og elektronikk i Oslo som får merke det hardest. Oktobertallet viser en nedgang i denne bransjen på 14 prosent fra oktober 2021. Dette er tall for fysisk handel, mens netthandel opprettholder stabile nivåer, ifølge DNB.
– Nedgangen i kortbruk viser en adferdsendring, vi bruker betydelig mindre enn i fjor. Fra august har det vært en sakte og fin innstramming målt mot i fjor og 2019, sier Oftedahl.
Sterkest nedgang i Oslo
Fysisk varehandel totalt sett i Norge ligger i oktober 1 % under 2019. Ser vi på storbyene Trondheim, Stavanger og Bergen ligger fysisk varehandel 2 % over 2019 samlet sett. Noen mulige årsaker til betydelig sterkere nedgang akkurat i Oslo:
- Med hybrid arbeidshverdag jobber vi mer hjemmefra enn i 2019, hvilket også betyr at vi flytter deler av handelen til lokale aktører. For storbyer vil dette slå sterkere ut.
- Norske kjøpesentre går godt (også i Oslo sentrum, vel å merke!) – og noe av sentrumshandelen flyttes hit.
- Det har vært sterk vekst innen netthandel de siste årene, som nå etter pandemien ser ut til å påvirke fysisk handel i større grad enn før.
Ny rapport fra Newsec: «Bråstopp i transaksjonsmarkedet»
Over 100 kvinner på KINEs digitale Power Lunch: – Vi trenger å sparre