Årets Black Week-handel i kjøpesentrene ble bedre enn forventet. Den totale omsetningen i kjøpesentrene i uken mellom 21. og 27. november var 3,8 prosent bedre enn samme uke i fjor.
Omsetningen i kjøpesentrene under Black Week var høyere enn i fjor for alle bransjer. Black Friday er «vannet ut» og utgjorde i år en fjerdedel av omsetningen Black Week.
Dette viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, som er gjengitt av Oslo Handelsstandsforening (OHF).
Tallene viser at det var vekst i alle bransjer i år, men aller størst var det i service- og tjenesteytende virksomheter, og serveringssteder. Her økte omsetningen med over ni prosent, ifølge analysen.
Toppanalytiker om KPI og 2023: – Lov å håpe at man får med seg en god justering
Tall fra BankAxept viser at omsetningen i butikkhandelen gikk ned med 1,8 prosent i uke 47 i år. Dette skyldes at forbrukerne handlet billigere varer i fjor, og at mange handler på nett.
Netthandelen tar over mer og mer for den fysiske handelen på butikkene, ifølge julehandelsindeksen. Kvarud Analyse har lagt tall fra Klarna til grunn. Betalingsløsningsselskapet økte omsetningen med 22 prosent sammenlignet med Black Week i fjor.
Se hele gjennomgangen av analysen her.
Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.