I løpet av året vi nettopp rundet av endte flere av Scalas kjøpesentre med rekorder innen besøk og omsetning, oppgir selskapet i en pressemelding.
I 2022 la rundt 31,5 millioner besøkende igjen totalt 12,5 milliarder kroner hos butikkene og serveringsstedene som driver i de 22 sentrene som er forvaltet av Scala Eiendom, hvorav 20 er egeneid.
Dette er en økning på henholdsvis 10 (besøk) og 3,6 (omsetning) prosent mot rekord- og pandemiåret 2021.
Sentrene har omsetning fra 250 millioner til 1,3 milliarder kroner. Størst omsetning i fjor hadde CC Strandtorget på Lillehammer, mens det var størst prosentvis vekst på Bryn Senter i Oslo med snaue 8 prosent.
– Kundene er tilbake for fullt etter pandemien, og vi ser at våre sentre gjennomgående har kommet styrket ut av pandemiårene. Folk bruker sine lokalsentre og benytter seg av den lett tilgjengelige og positive handleopplevelsen de representerer, sier Hans Jørgen Mørland, administrerende direktør i Scala Eiendom.
Alle bransjekategorier unntatt «mat og drikke» og «hus og hjem» opplever vekst i omsetningen mot 2021. Dette er som ventet etter at de to kategoriene opplevde eksplosjonsartet vekst og omsetning under pandemien, oppgir Scala.
– Totalt sett er dette et sterkt år for våre leietagere. En del av veksten er prisdrevet, men vi må huske at 2021 var et «all time high»-år med diverse pandemieffekter, så å levere et så bra 2022 er veldig positivt. Nå ser vi frem til å jobbe knallhardt for å opprettholde godt besøk og omsetning i 2023, sier kommersiell direktør Stian Tørres i Scala Eiendom via pressemeldingen.
Scala har budsjetterte leieinntekter på 730 millioner kroner for 2023.