Olav Thons kjøpesentre omsatte for 75 milliarder: – Vi regner med at veksten i forbruket flater noe ut

– Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel. Vi er godt fornøyde med at omsetningen har holdt seg bra i 2022, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.
FORNØYD: Thomas E. Rønning er direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen. | Foto: Olav Thon Gruppen
FORNØYD: Thomas E. Rønning er direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen. | Foto: Olav Thon Gruppen

I 2022 landet omsetningen i Olav Thon Gruppens kjøpesentre på rundt 75 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på om lag 3,3 prosent i forhold til 2021. Sammenlignet med siste normalår (2019) økte omsetningen med 14,9 prosent, fremgår det av en pressemelding fra selskapet.

– Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel. Vi er godt fornøyde med at omsetningen har holdt seg bra i 2022, men vi regner med at veksten i forbruket flater noe ut i 2023, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.

I tillegg til tradisjonell detaljhandel har kunder i 2022 brukt mye penger på tjenester og servering, fortsetter Rønning.

Olav Thon Gruppens egne tall ligger på linje med bransjen for øvrig. Servering, klær og sko, samt service- og tjenesteyting øker, mens brune- hvitevarer og kategorier innen hus og hjem, som gikk godt under pandemien, har gått noe ned. 

Vinmonopolets omsetning har hatt stor nedgang i 2022, og dagligvarehandel har flatet ut sammenlignet med omsetningen under pandemiårene. Dette er blant annet drevet av at vi igjen har begynt å reise utenlands.

Norges største kjøpesenteraktør

Åtte av de ti største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning er enten eid eller forvaltet av Olav Thon Gruppen. I kjøpesenterporteføljen i Norge er det 83 kjøpesentre totalt, hvorav 49 profilerer seg som Amfi. I tillegg eier Olav Thon Gruppen ti kjøpesentre i Sverige.

Olav Thon Gruppen har i 2022 pågående flere store kjøpesenterprosjekt. Nyåpning av Triaden på Lørenskog er en del av et større utbyggingsprosjekt der enda flere butikker åpnes i 2023. Det pågår også et større ombyggingsprosjekt på Amfi Vågen i Sandnes, og Amfi Elverum.

Ser vekst på enkelte områder

I takt med at varehandelen endrer seg, satser Olav Thon Gruppen enda mer på steds- og byutvikling og bygger blant annet også boliger i forbindelse med sentrene. Konsernet leier dessuten mer ut til café, restaurant og tjenester enn tidligere, og ser også vekst innen utleie til helserelaterte leietagere.

Besøkstallene viser at folk i økende grad besøker kjøpesentrene. I 2022 var det 7,2 prosent flere besøkende enn 2021 og 5 prosent høyere sammenlignet med 2019. Samtidig går gjennomsnittlig kjøp per besøkende noe ned.

Olav Thon Gruppen ser videre at grensehandelen og besøkstallene på grensesentrene er på nivået fra før pandemien.

Lav ledighet og få konkurser

Olav Thon Gruppen kan ifølge meldingen konstatere fortsatt lav ledighet på lokaler til leie på kjøpesentrene i 2022 og få konkurser blant leietagerne.

Mens Virke forventet en svak nedgang under årets Black Week, registrerte Olav Thon Gruppen en vekst på cirka 4,2 prosent sammenlignet med Black Week i fjor og 2,8 prosent sammenlignet med Black Week 2019.

Også årets julehandel var bedre enn ventet, med en vekst på 0,9 prosent sammenlignet med 2021.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo