Omsetningen på 4,6 milliarder kroner medfører en økning på 7,37 prosent sammenlignet med 2021, ifølge Obos. Sammenlignet med normalåret 2019, er det i tillegg en økning på 15 prosent.
Tilsammen hadde de syv kjøpesentrene til Obos 10,7 millioner besøkende i 2022.
– Vi er svært fornøyde med omsetningen. Dette er «all time high». Selv om sentrumshandelen i Oslo har tatt seg kraftig opp, ser vi at vi med vår gode beliggenhet på kollektivknutepunkt vinner markedsandeler, og omsetningen i våre nærsentre i Oslo er bedre enn forventet, sier eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i Obos Eiendom.
Obos har ett kjøpesenter på Tasta utenfor Stavanger, og seks i Oslo. Økningen kom blant annet på servering, salg av klær og sko, samt hus, hjem og andre spesialbutikker. Aller størst vekst var det på Tasta, Tveita og Lambertseter senter. Alle fikk en økning på over seks prosent.
– Veksten er større enn forventet, og en bekreftelse på at fysisk handel fortsatt står sterkt. Selv om vi tror veksten i forbruket vil flate noe ut fremover, skal vi fortsette å utvikle tjenestetilbudet og sørge for en god butikkmiks ved alle våre sentre. Det bidrar til å skape gode møteplasser for alle som bor og lever i nærmiljøene der vi er til stede, sier Pederssen.