EiendomsWatch

Forsvarer Bane Nors milliardkjøp

Statseide Bane Nor slo ut flere private aktører i kampen om en svært sentral eiendom i Oslo. Nå forsvarer lederen for Bane Nor Eiendom selskapets offensive rolle innen eiendomsutvikling.

VILLIG TIL Å BETALE MEST: Bane Nor Eiendom-sjef Jon-Erik Lunøe sier selskapet denne gangen var den aktøren som ønsket eiendommen mest av alle. | Foto: Sune Eriksen og Google Maps

Mandag ble det bekreftet at Bane Nor Eiendom kjøper Strandgata 19, like ved Oslo S, for en drøy milliard.

I et innlegg på nettsiden til bransjebladet Byggeindustrien, forsvarer administrerende direktør Jon-Erik Lunøe kjøp av eiendommen. Lunøe sier han selv har fått spørsmål om hvorfor Bane Nor Eiendom, som en statlig aktør, skal kjøpe en eiendom som private aktører ønsker å utvikle.

Lunæe forklarer investeringen med selskapets formål, som er å bygge oppunder jernbanen som den foretrukne og mest bærekraftige transportformen. Han mener en naturlig del av dette er å utvikle eiendommer som ligger nært jernbanenes knutepunkter.

«Uten fortetting ved knutepunkt vil ikke jernbanen fungere godt og uten jernbanen vil ikke knutepunktene kunne fungere godt. Knutepunktutvikling bidrar derfor til at staten får mer for de store investeringer som gjøres i jernban», skriver Lunøe.

Bane Nor Eiendom AS er et heleid datterselskap av Bane Nor SF. Men selskapet operer ifølge Lunøe i markedet på like vilkår som andre aktører.

«For å få kjøpt Strandgata 19 var vi med på en skarp budrunde og konkurrerte på lik linje med alle andre aktører i eiendomsbransjen», skriver Lunøe og legger til:

«Kjøpet, eller midlene og handlingsrommet i selskapet ellers, er ikke finansiert av staten, men finansieres i markedet i form av lån fra banker og obligasjoner, dette på lik linje med andre kommersielle og private aktører.»

Bane Nor Eiendom-sjefen sier selskapets eksisterende tomtebase ikke utelukker at selskapet kan kjøpe tilliggende eiendom for å øke verdien av de andre eiendommene.

« Vårt bud og våre underliggende kalkyler for Strandgata 19 er bygget på akkurat samme prinsipper som andre aktører vi har konkurrert med, med den forskjellen at vi i denne omgang ville sikre denne strategiske eiendommen mest av alle i budkonkurransen», konkluderer Lunøe.

Les heleinnlegget fra Lunøe på Bygg.no.

Mer fra EiendomsWatch

Axa med storkjøp i logistikk

Den franske kapitalforvalteren Axa har kjøpt en portefølje av logistikkeiendommer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selgeren er NREP.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra FinansWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch