Utregningene, som først ble omtalt av Bergensavisen, baserer seg på erfaringene fra Bybanen mot Flesland, der det langs strekningen er bygget ut for rundt 33 milliarder 2022-kroner i perioden 2007 til 2018.
Ifølge PWC ventes det om lag 30 milliarder kroner investert i boliger og næringsbygg langs traseen mot Åsane i de første 15 årene etter at bystyret har fattet vedtak om å bygge banen. De poengterer at potensialet er langt større enn det som strekker seg over 15 år, og PWC tror også investeringene kommer fortere enn mot Flesland, fordi investorene er trygge på hva Bybanen betyr.
Åsane har stagnert folketallsmessig, mens bydelene Fana, Årstad og Ytrebygda har vokst med 13,5 prosent de siste ti årene. PWC påpeker at ikke all utvikling sørover kan tilskrives Bybanen, men mange utbyggere hevder at banen har vært en viktig faktor i beslutningen om å investere.
Få daglige oppdateringer fra EiendomsWatch – meld deg på vårt nyhetsbrev her.