Her er Bane Nor Eiendoms planer for høyhus på Oslo S

Et høyhus på 36 etasjer med stasjonsfunksjoner i bunnen er en del av det Bane Nor Eiendom ønsker å utvikle på Oslo S. Høyhuset skal bli et landemerke som kan huse mellom to og tre tusen arbeidstakere, ifølge selskapet.
LUFTIG: Øverst til venstre er prosjektledere Ellen Haug og Rune Breivik i Bane Nor Eiendom. Selskapet har lagt frem planene sine for Nye Oslo S – med høyhuset Nordisk lys, her til høyre sett fra Christian Frederiks plass. Nederst til venstre er deler av stasjonsområdet, slik Bane Nor Eiendom ser det for seg, med åpent rom mellom stasjonshallen og Østbanehallen og utsikt mot Hovedøya. | Foto: Bane Nor Eiendom. Illustrasjoner: Reiulf Ramstad Arkitekter/CFMC. Montasje: EiendomsWatch
LUFTIG: Øverst til venstre er prosjektledere Ellen Haug og Rune Breivik i Bane Nor Eiendom. Selskapet har lagt frem planene sine for Nye Oslo S – med høyhuset Nordisk lys, her til høyre sett fra Christian Frederiks plass. Nederst til venstre er deler av stasjonsområdet, slik Bane Nor Eiendom ser det for seg, med åpent rom mellom stasjonshallen og Østbanehallen og utsikt mot Hovedøya. | Foto: Bane Nor Eiendom. Illustrasjoner: Reiulf Ramstad Arkitekter/CFMC. Montasje: EiendomsWatch

En del av prosjektet Nye Oslo S er et 36 etasjers høyhus og vil gi stasjonen en mer fremtredende plass i byen, ifølge en pressemelding fra Bane Nor Eiendom. Bygget er tegnet av det arkitektkontoret Reiulf Ramstad Arkitekter i samarbeid med CF Møller Architects og blir kalt Nordisk lys.

Vi ser for oss at Nordisk lys kan romme både kontorer, hotell og restauranter med en av Oslos flotteste utsikter. I dette bygget kan mellom to og tre tusen mennesker jobbe midt i smørøyet av Oslo og reise miljøvennlig til jobb, forteller prosjektlederne Ellen Haug og Rune Breivik via pressemeldingen.

På toppen av bygget vil etasjene bli gradvis mindre og ha serveringssteder og utsiktsterrasser tilgjengelig for alle som vil se Oslo ovenfra. De to nederste etasjene skal ha stasjonsfunksjoner, som i dag.

Bane Nor Eiendom håper å få godkjent planene sine av Oslo kommune og sette i gang bygging i 2025. Da kan Nye Oslo S og Nordisk lys være ferdig i 2029.

Landets største knutepunkt

Hver dag reiser 100.000 med tog til og fra Oslo S, og antallet reisende øker. Nå skal Norges mest besøkte stasjon få et ansiktsløft, skriver Bane Nor Eiendom.

«Stasjonshallen skal få et arkitektonisk løft med nytt tak. Stasjonen vil føles mer åpen med treverk og overlys hvor dagslyset flommer inn. Det blir lettere å finne frem og mer plass til de reisende», heter det i meldingen fra selskapet.

Nye Oslo S skal bli et godt sted å være, enten du er på vei til toget, går igjennom stasjonen, tar en kaffekopp med en venn eller jobber med å servere folk på farten, sier prosjektlederne via samme melding.

Videre oppgir de at den nye sentralstasjonen skal være en «attraktiv og bærekraftig stasjon, som blir en identitetsmarkør for jernbanen, på samme måte som Gardermoen er for luftfarten».

Vil forsterke kontakten med byen

Mot nord planlegger Bane Nor Eiendom ny stasjonsinngang på gateplan som vil bidra til mer byliv i Schweigaards gate. Mot sør vil selskapet lage ny inngang fra Christian Frederiks plass. Med nye innganger vil Oslo S få bedre kontakt med byrommene.

Bane Nor Eiendom skriver at Christian Fredriks plass er en naturlig forbindelse mellom Karl Johansgate og Fjordbyen. Her går tusenvis av mennesker hver dag. Og eiendomsselskapet til Bane Nor vil gjøre plassen mer spennende og innbydende.

– Christian Frederiks plass er et stort og luftig byrom foran stasjonen og høyhuset, og setter derfor Nordisk lys i en særstilling sammenliknet med andre høyhusprosjekter i Oslo. Også med tanke på at skyggene vil falle over sporområdet og ikke på plasser eller gater, sier prosjektlederne.

Gjenbruk og energieffektivisering

Miljø og bærekraft skal være førende for utviklingen av Nye Oslo S med vekt på gjenbruk av eksisterende bygningsmasse, miljøteknologi og energieffektivisering. Nordisk lys vil miljøsertifiseres og bygges etter strenge miljøkrav.

Samtidig vil hele Nye Oslo S, med stasjonsarealer og Nordisk lys, fremme gange, sykkel og kollektivtransport.

Under stasjonen og Nordisk lys legger Bane Nor Eiendom til rette for fremtidig utvidelse av ny jernbanetunnel under Oslo. Med denne tunnelen blir det mulig å kjøre dobbelt så mange tog gjennom Oslo.

I 2022 gjennomførte Bane Nor Eiendom en digital medvirkningsundersøkelse der rundt 750 mennesker fortalte hva de tenker om Oslo S i dag og hva de ønsker for fremtidens Oslo S. Øverst på ønskelisten står det at fremtidens Oslo S blir oversiktlig, åpen, trygg og moderne.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Foto: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo