Hav Eiendom mener Statens Vegvesen overkjører folkestyret: – Dette vedtaket kan ikke bli stående

Vegvesenet vender tommelen ned for byutviklingsprosjektet på Fiskebrygga. Hav Eiendom-sjef Kjell Kalland mener avslaget kan innebære full stopp i utviklingen av området.
GÅR UT MOT VEGVESENET: Hav Eiendom-sjef Kjell Kalland | Foto: Hav Eiendom
GÅR UT MOT VEGVESENET: Hav Eiendom-sjef Kjell Kalland | Foto: Hav Eiendom

– Dette vedtaket kan ikke bli stående, sier direktør i Hav Eiendom, Kjell Kalland, etter at det nå er klart at Vegvesenet vender tommelen ned for byutviklingsprosjektet på Fiskebrygga. 

Det offentlig eide eiendomsselskapet vil nå anke vedtaket til Vegmyndighetene og følge opp saken politisk.

I september 2022 vedtok et enstemmig Oslo bystyre å realisere prosjektet Fiskebrygga vest i Bjørvika. 

Bygget vil ifølge Hav Eiendom forvandle et grått veganlegg og parkeringsplass til et område fylt med aktivitet og et stort antall arbeidsplasser. Det pekes på at menneskene og aktiviteten som følger med nybygget vil skape byliv i området og knytte Kvadraturen og Bjørvika tettere sammen. 

Vegvesenet snuddet

Før endelig reguleringsvedtak hadde Hav Eiendom jobbet med prosjektet i åtte år, og underveis også løst alle innsigelser fra statlige myndigheter. En av dem kom fra Statens Vegvesen og handlet om krav til hvordan bygge en drøy 40 meter langt lokk over tunnelåpningen som starter i Rådhusgata. 

– Vi arbeidet oss fram til en enighet med Statens Vegvesen, noe som endte med at innsigelsen ble trukket. At de plutselig snudde igjen og ga oss avslag, kom som en stor overraskelse, sier Kalland. 

Etter at Hav Eiendom i februar mottok et avslag fra Statens Vegvesen på å forhandle om en utbyggingsavtale, valgte man å klage på vedtaket. SVV har valgt å avvise også klagen.

- Vi er naturligvis svært skuffet over at Statens Vegvesen ikke benytter anledningen til å omgjøre vedtaket. Vi mener bestemt at vedtaket ikke kan bli stående og håper og tror at Vegdirektoratet som skal behandle klagen legger vekt på miljøaspektene, men ikke minst også viser respekt for Oslo kommunes reguleringsvedtak, sier Kalland. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STRIDENS KJERNE: Fiskebrygga i Oslo | Foto: Vivid-vision og A-lab
STRIDENS KJERNE: Fiskebrygga i Oslo | Foto: Vivid-vision og A-lab

Setter sin lit til politikerne

Uryddighet i saksbehandling og overkjøring av lokalt folkestyre gjør at Hav Eiendom nå vil følge opp saken politisk.

– Dette kan ikke bli stående. Det er nå fare for at vi ikke vil kunne realisere et viktig prosjekt for byen og som byens politiske organer har ønsket seg. Skal virkelig en statlig etat få overkjøre det lokale folkestyret? spør han.

Velter kostnader over på Oslo kommune

Hav Eiendom har gjennom utbyggingsavtalen for Bjørvika avtalt med Oslo kommune at blant annet Fiskebrygga skal betale for offentlig infrastruktur som havnepromenaden, strender, parker og allmenninger. Hvis Fiskebrygga ikke bygges, blir om lag 140 millioner kroner til disse formål borte.

Etter Bjørvikaavtalen blir konsekvensen at dette beløpet må dekkes inn av Oslo Kommune. 

Mot full byggestans i Bjørvika

Om Fiskebrygga ikke lar seg realisere er det stor risiko for at videre utvikling av sjøfronten i Bjørvika kan stanse opp på ubestemt tid. Dette skjer fordi hele utbyggingsavtalen skal og må reforhandles om det totale utbyggingsvolumet for området faller under 800.000 kvadratmeter.

Hav Eiendom oppfordrer derfor bystyret og Oslos stortingsrepresentanter om å engasjere seg i saken og finne en løsning en løsning som gjør at Statens Vegvesen og regjeringen ikke stanser den videre utviklingen av Bjørvika. 

–Slik saken står nå er det opp til regjeringen om utviklingen i Bjørvika stanser opp eller går videre, sier Kalland.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Les også