Den negative utviklingen fortsetter for Moelven, som melder om et fall i inntektene og svakere resultater i tredje kvartal.
Konsernet omsatte for 2,7 milliarder kroner i tredje kvartal. Det melder selskapet i en pressemelding.
Det er en nedgang på 342 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode i 2022.
Driftsresultatet i tredje kvartal endte på 14 millioner kroner. Det er betydelig ned fra 229 millioner kroner i tredje kvartal i fjor.
– De økte kostnadene i samfunnet gir en lavere fortjeneste på produktene våre, som igjen gjør det vanskelig å tjene penger. Vi vet ikke hvor lenge det vil vare, sier konsernsjef Morten Kristiansen.
Brems i proffmarkedet
Selskapene i Byggsystem-divisjonen, som produserer limtre, byggmoduler og kontorinnredninger, har måttet ta konsekvensene av de usikre framtidsutsiktene.
– Vi hadde med oss store prosjekter inn i lavkonjunkturen, men etter hvert som de ferdigstilles og færre nye prosjekter settes i gang, har det spist av ordrereserven vår, sier konsernsjefen.
I tredje kvartal var det proffmarkedet i Skandinavia som gikk mest tilbake, som følge av at det settes i gang færre nye byggeprosjekter. Usikkerheten rundt den videre økonomiske utviklingen har ført til at konsernet i høst måtte varsle 87 medarbeidere i Moelven Byggmodul AB og 25 medarbeidere i Moelven Töreboda AB om oppsigelse.
– Det er vondt å måtte gi en sånn beskjed til dyktige medarbeidere, men vi vet rett og slett ikke om vi har nok jobb til alle folka våre fremover, sier Kristiansen.
Avhengig av bedre margin
Han omtaler resultatet som tilfredsstillende, sett i lys av en krevende markedssituasjon. Men legger ikke skjul på at Moelven opplever tøffe tider.
– For å kunne fortsette å utvikle treindustrien på den måten vi ønsker, er vi avhengig av en bedre driftsmargin, sier Kristiansen.
Til tross for de tøffe tidene, har konsernsjefen tro på at framtida for trevarer er lys.
– Akkurat nå er det en brems i markedet, men før eller senere kommer det til å snu. Det store usikkerhetsmomentet er når det skjer. Vi er overbevist om at våre klimasmarte produkter og tjenester vil bli viktigere enn noen gang framover, sier Kristiansen.