– Det har vært et enormt trykk fra bilbransjen det siste halvannet året, sier Lars Simen, partner og leder av Retail-avdelingen i Malling & Co, til Bilbransje24.
Han sier at Malling får mange henvendelser fra bilbransjeaktører som ønsker å etablere seg i Oslo sentrum.
Per i dag er det syv aktører som har eller skal etablere seg i sentrum av hovedstaden, men ifølge nettstedet kan det bli dobbelt så mange.
- Jeg har syv helt konkrete bilmerker nå som har bedt om lokaler i Oslo sentrum, sier Paulgaard. Det dreier seg om to amerikanske, tre kinesiske og to europeiske bilmerker.
Han bekrefter at det er inngått avtale for amerikanske Fisker «veldig sentralt rundt Karl Johans gate».
Han håper at ikke alle som har meldt interesse for lokaler faktisk etablerer seg, da det ikke vil øke sentrumshandelen totalt sett.
– Nå er jeg redd for at det blir en bilforretning på hvert gatehjørne av Karl Johan, sier Paulgaard til Bilbransje24.
Han opplyser at de fleste aktørene ønsker seg lokaler på 300-500 kvadratmeter, men at et par gjerne vil ha minst 1000 kvadratmeter.