Før pandemien tok til i begynnelsen av 2020, var det en uttalt frykt for butikkdød i Norge, som følge av nettbutikkenes kraftige vekst.
Gjennom pandemien har de fysiske butikkene vært nødt til å endre måten de driver på. Blant annet gjennom nye løsninger for levering, og utlevering av varer, som har gjort det enklere for kundene å få tak i varene raskt.
Redusert frykt
Nå mener Colliers-partner Håvard A. Nustad at dette har redusert frykten for den store butikkdøden i Norge.
– Frykten for butikkdød er betydelig redusert. Rene nettbutikker har dårlig lønnsomhet. Dette skyldes blant annet at det frem til nå har vært utbredt med gratis frakt og retur. Når de begynner å ta betalt for dette, vil prisforskjellene jevne seg ut. Det er mer butikkdød på grunn av dårlig drift enn konkurransen fra netthandelsaktørene, men vi tror at netthandel og fysiske butikker vil leve side om side og forsterke hverandre, sier Nustad til Finansavisen.
Investeringsvegring
Han mener også at det før pandemien var stor usikkerhet rundt leienivåer i butikklokaler på kjøpesentre, samt investeringsbehov for å møte konkurransen fra netthandel. Mye av denne investeringsvegringen stoppet, ifølge Nustad, opp da Aurora Eiendom ble etablert i juni 2021. Store aktører som Petter Stordalen, Johan Johannsson, Eiendomspar, NREP, og Lars O. Løseth gikk sammen og kjøpte opp kjøpesentre for 4,8 milliarder.
– Aurora kom som et resultat av at Steen og Strøm ville selge, men de var i utgangspunktet lite villige til å justere prisforventningene. Etter en god stund i markedet gjorde de det, og kjøperne fikk gehør for at de måtte ha litt margin på leienedgang og investeringsbehov. Det ble en ganske betydelig transaksjon rundt det, og det trigget interessen, sier Nustad til Finansavisen.
Han legger til at det i etterkant har vist seg at det ikke ble den nedgangen man fryktet, men at det tar litt lengre tid å leie ut ledige lokaler enn tidligere.