Nye tall fra Kvarud analyse, utført på oppdrag av Virke, viser at landets kjøpesentre økte omsetningen totalt i november med 1,8 prosent sammenlignet med fjoråret. Tallet inkluderer service og servering på kjøpesentrene. Senterbutikkene økte med 1,2 prosent.
I motsetning til landets kjøpesentre viser tall fra BankAxept, som omfatter alle korttransaksjoner gjennomført på BankAxepts systemer, at handelen generelt opplevde en nedgang på 1,8 prosent i november sammenlignet med 2021.
Dratt opp av Black Week
Sammenlignet med november 2019 økte kjøpesentrene omsetningen totalt i november med 9,9 prosent.
– Kjøpesentrene ser ut til å ha kommet godt ut av november. Mens butikkhandelen totalt har opplevd en liten nedgang i november, har kjøpesentrene vekst. Veksten ser ut til å ha kommet i Black week-uken, som utgjør om lag 1/3 av kjøpesentrenes novemberomsetning, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk, i en pressemelding.
Omsetningsøkning under Black Week – nettbutikkene er vinnerne
– Servering og andre tjenester har størst økning i forhold til samme periode i fjor. Det skyldes først og fremst koronarestriksjoner og at folk gikk mindre ut og spiste høsten 2021, sier Hammerstad.
I flere landsdeler
Geografisk sett så var oppgangen bredt basert. Størst vekst var det på Vestlandet der omsetningen økte med 4,8 prosent etter 5,7 og 5,4 prosent vekst i Møre og Romsdal, og i Vestland. I Nord-Norge økte kjøpesentrene omsetningen med 3,8 prosent.
På Østlandet falt omsetningen i kjøpesentrene med 0,3 prosent, kun sentre i Oslo opplevde at omsetningen økte.
Bysentrene økte omsetningen med 2,8 prosent i november i år sammenlignet med november i fjor. I regionsentrene økte omsetningen i november med 2,2 prosent, mens den økte med 0,7 prosent i bydels- og lokalsentrene.