Området rundt Prinsens gate og Nedre Slottsgate har fått navnet Promenaden Oslo Fashion District, og er Norges mest eksklusive handleområde. Men bak glitter og glam har usikkerheten spredd seg rundt luksussegmentet den siste tiden, skriver Finansavisen.
Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark mener man begynte man å merke endringene i kundenes prioriteringer generelt sett allerede høsten 2022.
– Det er primært folk med høy formue og inntekt som kjøper de aller dyreste varene, men også de er påvirket av de tøffere tidene vi er inne i. De har pengene, men de er mer forsiktige, sier Mueller til Fa.
Denne usikkerheten har derimot administrerende direktør i Promenaden Management, Annette Lund, ikke lagt spesielt merke til.
– Våren i år har vært litt roligere og preget av økonomisk usikkerhet, men sommeren har så langt vært veldig bra, og vi er godt posisjonert til å ende året med nye rekorder. Generelt er etterspørselen etter lokaler i Promenaden-distriktet god. 2022 var et bra år med positiv vekst i både besøk og omsetning, sier Lund til Fa.
Les også:
Luksusmerkene som er å finne i Oslos luksusdistrikt er blant annet Burberry, Louis Vuitton, Hermès, Prada og Chanel.
– Oslos luksusområde tiltrekker seg betalingsvillige luksusaktører, og mange allerede etablerte butikker kan vise til gode omsetningstall og positiv vekst. De siste årene er Oslo blitt en destinasjon for både nasjonale og internasjonale turister. Dette nyter våre butikker godt av, sier Lund.
– Etterspørselen etter lokaler i Nedre Slottsgate er for tiden større enn hva vi har av ledige lokaler, sier Lund, som også forteller at de er i dialog med flere internasjonale motehus som ønsker å etablere seg i Norge.
I høst åpner det spanske luksusmerket Loewe butikk i dette området. Våren 2024 åpner «Europas største klokkeunivers» på Egertorget. I tillegg er Steen & Strøm i ferd med å bli oppgradert.