Nettkometen tights.no med fysisk butikk: – En aktør på vår størrelse må finnes fysisk

Merkevaresjef i Netthandelsgruppen, Daniel Dahl, sier noe av den fysiske driften vil anses som en markedsføringskostnad.
FRA NETT TIL FYSISK BUTIKK: tights.no har etablert sitt første fysiske utsalgssted. | Foto: Oslo Fashion Outlet / Facebook
FRA NETT TIL FYSISK BUTIKK: tights.no har etablert sitt første fysiske utsalgssted. | Foto: Oslo Fashion Outlet / Facebook

For en måned siden åpnet tights.no sin første fysiske butikk på Vestby utenfor Oslo. Det er et av flere eksempler på at det ikke bare er tradisjonelle detaljister som etablerer nettbutikk i tillegg - utviklingen går også andre veien, skriver E24.

Tights.no er den fremste inntektskilden til det under ti år gamle selskapet Netthandelsgruppen. De siste årene har inntektene skutt i været, selv om fjoråret medførte en brems. Omsetningen falt til 570 millioner kroner. Likevel åpnet altså tights.no nylig sin første fysiske butikk, og flere kan komme:

– Vi tror ikke på noen butikkdød, men man må ha mer spennende konsepter. Den store handelen foregår jo fortsatt i tradisjonelle butikker. Da tenker vi at en aktør på vår størrelse må finnes fysisk, sier merkevaresjef Daniel Dahl i Netthandelsgruppen.

Mens noen nettbutikker åpner fysiske utsalgssteder for å tilfredsstille krav fra leverandører, er ikke det forklaringen her. Dahl sier at de slipper dette ettersom de i stor grad har egne merkevarer, men at dette også medfører et behov for å bygge kjennskap til disse produktene.

– Kjernen av det å kjøpe et produkt er jo å kunne kjenne på det og prøve det. Det er litt vanskelig når vi selger kun på tights.no. Så fordelen med å finnes fysisk nå, er jo selvfølgelig at folk skal få en følelse av merkevarene våre, sier Dahl.

– Så når dere skal vurdere videre butikkåpninger, vil det handle om markedsføringseffekten?

– Begge deler. Vi skal jo drive lønnsomt, men vi kommer definitivt til å anse noe av det å være her som en markedsføringskostnad, sier Dahl til E24.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

GG Gruppen: Carl Haakon «Bobo» Garder og hans sønn Carl-Stener driver og eier selskapet bak Viken Park. – Med all respekt for verneinteressene: utvikling krever arealer, sier de. | Foto: Jørgen Fjellheim / EiendomsWatch

Viken Park: Carl Haakon «Bobo» Garder om kritikken, natur vs. miljø, systemet og støtte fra bransjen

Næringsparken kan bli et av de største naturinngrepene i norgeshistorien, ifølge NRK. – Man må knuse noen egg for å lage omelett, sier «Bobo», som mener at prosjektet vil være positivt for miljøet.

For abonnenter

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo

Les også

UTVIDER I OSLO: Anker Studentbolig får flere utleieobjekter i sentrum av hovedstaden. | Foto: Anker Studentbolig

Kontorer blir studenthybler i Oslo