For en måned siden åpnet tights.no sin første fysiske butikk på Vestby utenfor Oslo. Det er et av flere eksempler på at det ikke bare er tradisjonelle detaljister som etablerer nettbutikk i tillegg - utviklingen går også andre veien, skriver E24.
Tights.no er den fremste inntektskilden til det under ti år gamle selskapet Netthandelsgruppen. De siste årene har inntektene skutt i været, selv om fjoråret medførte en brems. Omsetningen falt til 570 millioner kroner. Likevel åpnet altså tights.no nylig sin første fysiske butikk, og flere kan komme:
– Vi tror ikke på noen butikkdød, men man må ha mer spennende konsepter. Den store handelen foregår jo fortsatt i tradisjonelle butikker. Da tenker vi at en aktør på vår størrelse må finnes fysisk, sier merkevaresjef Daniel Dahl i Netthandelsgruppen.
Mens noen nettbutikker åpner fysiske utsalgssteder for å tilfredsstille krav fra leverandører, er ikke det forklaringen her. Dahl sier at de slipper dette ettersom de i stor grad har egne merkevarer, men at dette også medfører et behov for å bygge kjennskap til disse produktene.
– Kjernen av det å kjøpe et produkt er jo å kunne kjenne på det og prøve det. Det er litt vanskelig når vi selger kun på tights.no. Så fordelen med å finnes fysisk nå, er jo selvfølgelig at folk skal få en følelse av merkevarene våre, sier Dahl.
– Så når dere skal vurdere videre butikkåpninger, vil det handle om markedsføringseffekten?
– Begge deler. Vi skal jo drive lønnsomt, men vi kommer definitivt til å anse noe av det å være her som en markedsføringskostnad, sier Dahl til E24.