Allerede i januar 2023 knuste omsetningen året før med nesten 38,6 millioner kroner, som tilsvarte en økning på 81 prosent, opplyser Bane Nor Eiendom i en pressemelding. Selskapet står bak Oslo S og Østbanehallen.
Selv om omsetningsøkningen ikke var full så kraftfull resten av året holdt tallene seg stabilt godt over fjoråret, bortsett fra en liten dupp i august. Til sammen ble omsetningen 175,5 millioner høyere enn i 2022. Veksten var på 16 prosent til 1253,5 millioner kroner.
Det var kategorien «servering» som hadde den største omsetningsøkningen. Olivia solgte for klart mest i tillegg til å ha den høyeste veksten. Økningen i prosent mot i fjor var det Espresso House i sentralhallen og Pronto di Olivia som kom best ut av.
– Omsetningsrekorden, og spesielt at serveringsstedene gjør det så bra er en veldig god tilbakemelding på at vi har lyktes med å utvikle Østbanehallen og Oslo S til et attraktivt og trivelig sted å være for alle, sier senterleder i Bane Nor Eiendom, Torstein Heldal, i meldingen.
I 2023 besøkte 44,2 millioner Oslo S og Østbanehallen. Det er opp 10 prosent fra året før, men fortsatt under besøkstallet på 49,5 millioner fra året før pandemien.
– Vi ser tendensene til at bruken av hjemmekontor har økt litt etter pandemien, men ikke så mye som man kanskje kunne trodd, sier Heldal.