Lemon, Vy Communication, Eve og Rift slår seg sammen, ifølge en pressemelding.
Marketer blir største eier i gruppen som utgjør det de kaller «Nordens ledende eiendomsfokuserte byrå og 3D-leverandør». Den nye gruppen består av cirka 70 ansatte og omsetter for nærmere 100 millioner kroner.
– Vi har høye ambisjoner for det nye selskapet, og gleder oss til å følge og bistå i reisen selskapet nå er i gang med, sier Marketers strategidirektør Ludvig Kraft via meldingen.
Han har bidratt i sammenslåingsprosessen, og er glad for at ledelsen står samlet om strategien fremover.
– Dette er første store steg i en konsolideringsstrategi der vi ønsker å samle alle de beste merkevarene innen byrå og 3D for eiendom under en paraply, for å utnytte stordriftsfordeler med fokus på deling av kunnskap, teknologi og nyutvikling. I tillegg ser vi tydelige fordeler som tett samarbeidspartner og eier, med store synergier på tvers av hele Marketer-gruppen, sier Kraft.
Lederkabalen lagt
– Det at Lemon, Vy Communication, Eve og Rift nå står sammen som en konstellasjon, med en solid og kompetent ledergruppe og fantastiske ansatte, øker både bredden og dybden på hva vi kan levere. Dette vil komme både nye og eksisterende kunder til gode, sier Petter Bordal via pressemeldingen.
Han blir daglig leder i den nye gruppen, og er tidligere daglig leder og en av gründerne i Lemon.
– Vi vil fortsette å være fokusert mot eiendom, både bolig, fritidsbolig og næring – og nybyggprosjekter vil fortsette å være vår spesialitet. Vi skal være gruppen eiendomsbransjen går til for rådgiving, kommunikasjon, strategi og markedsføringsmateriell. Vi ser at teknologien utvikler seg ekstremt raskt, og skal være i front av denne utviklingen – både gjennom produkter vi selv utvikler og gjennom tilgang til Marketers anerkjente produktspekter, sier Bordal.
Fredrik Rommen er tidligere daglig leder i Vy Communication, og blir leder for byråsatsingen i den nye konstellasjonen.
– Eiendomsbransjen, og spesielt nybyggsektoren, har vært gjennom en tung periode med fallende salg. Med denne konstellasjonen rigger vi oss for rekylen, som vi vet vil komme basert på det store underskuddet av boliger i Norden og Europa. Vi opplever allerede at pilene begynner å peke oppover, og vi gleder oss til å ta fatt på mulighetene sammen, sier han.
Nordisk satsing uten fellesnavn åpner for flere
Den nye konstellasjonen ser på Norden som sitt primærmarked, men har allerede en «solid» kundebase i Europa med kunder blant annet i Tyskland, Spania, Storbritannia, Italia og Østerrike.
«Målet er lønnsom organisk vekst gjennom samarbeid, kunnskapsdeling og nyutvikling, kombinert med muligheten for enda dypere spesialisering og bredde når de nå går sammen», heter det i onsdagens pressemelding.
Videre oppgir Marketer at alle merkevarene foreløpig vil leve videre – «og selskapet ser fram til å oppdatere markedet med nytt gruppenavn over tid».
Samtidig åpnes det for at andre selskaper kan bli med på reisen som en del av konstellasjonen, og gruppen inviterer både 3D-leverandører og eiendomsfokuserte byråer til å ta kontakt.